Beijing 99











Trafikken


Allerede første dag fik vi vores første forskrækkelse: Trafikken! Det var helt vildt! Fuldstændig kaotisk, og voldsomt tæt. Vi kørte med taxa ud til SommerPaladset og sad alle med hjertet helt oppe i livet, og troede ca hvert halve minut at chaufføren ville påkøre en cyklist eller at vi ville blive påkørt af en anden bil. Som Wayne sagde det: "Hvert femte minut er man i sådan en situation hvor man herhjemme ville køre ind til siden, tørre sveden af panden og overveje om man skulle lade bilen stå resten af dagen".
Senere samme dag krydsede vi vejen foran hotellet til fods. Det var sandelig også en uhyggelig oplevelse.

Men efter nogle dage begyndte vi at finde ud af at færdes korrekt i trafikken: langsomme rolige bevægelser, stor selvsikkerhed, aldrig se sig tilbage, og huske på at man godt må køre over for rødt hvis man skal dreje til højre. På den måde kan trafikken faktisk godt glide så nogenlunde. At mange kinesere, specielt fodgængere og cyklister, ikke respekterer lysreguleringer og almindelig trafikfornuft, giver så alligevel anledning til kaos i trafikken: specielt ved fodgængerovergange kan man observere noget der ellers normalt kun findes i kernefysikken - når et vist antal kinesere samles på et fortov for at krydse en vej, når de på et givet tidpunkt den kritiske masse, der pludselig giver efter for et usynligt pres, og eksploderer i en menneskestrøm der absolut må og skal krydse vejen, uanset der stadig er rødt lys. Og bilerne der stadig har grønt lys, agter ikke at give sig så let, så de presser på alligevel, og pludselig går alt i stå.
Derfor er der, specielt i myldretiden, udstationeret særlige trafikbetjente der udelukkende har til opgave at holde fodgængere og cyklister tilbage når de har rødt lys.

 

Cyklen er stadig et vigtigt transportmiddel i Beijing. Forholdet mellem antallet af biler og cykler er nok ca 1:1 pt, men bilerne vinder frem. Netop derfor er det faktisk en fordel at cykle, da trafik-kaoset gør det til en langsommelig affære at komme frem i bil, hvorimod cyklerne langsomt men sikkert kommer frem.


 

© Jens Jacobsen 1999